Ansvarshavende chefredaktør.
Cand.scient.pol. Kommunalbestyrelsesmedlem i Svendborg Kommune 2019-2025. Næstformand for Det Konservative Folkeparti i Svendborg.
På kommunalbestyrelsesmødet i går blev indstillingen af, at nedrive den røde silo (FAF-siloen) og den hvide silo (DLG-siloen) på Østre Kaj, endeligt vedtaget. Dermed er der ‘open call’ frem til den 1. november, hvor der er mulighed for at byde ind på projekter med de to ejendomme. Hvis der ikke falder en aftale på plads om dette, skal de nedrives.
Afstemningsresultatet endte således:
- Scenarie 1: Nedrivning af alle tre bygninger (den røde silo, den hvide silo og 1901-bygningen): Venstre og Danmarksdemokraterne stemte for.
- Scenarie 2: Nedrivning af den røde silo og den hvide silo. Bevaring af 1901-bygningen: Socialdemokratiet, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti stemte for.
- Scenarie 3: Nedrivning af den røde silo. Bevaring af den hvide silo og 1901-bygningen: Enhedslisten og Det Radikale Venstre stemte for.
Dermed var der flertal for scenarie 2.

Læs mere om bygningerne i denne artikel:
Svendborg Kommune skriver i en pressemeddelse:
Næste skridt i udviklingen af Østre Kaj
Udviklingen af Østre Kaj går nu ind i næste fase. Den historiske 1901-bygning bevares, mens kommunen arbejder videre med området ud fra en samlet afvejning af kulturarv, økonomi og fremtidige muligheder.
Med udviklingsplanen for Fremtidens Havn besluttede Kommunalbestyrelsen i 2025, at Østre Havn kan udvikles til et område med blandede byfunktioner. Nu har Kommunalbestyrelsen taget det næste skridt i forbindelse med, at DLG flytter fra området i 2027.
Den historiske 1901-bygning bevares, mens den røde silo og den hvide silo langs kajen som udgangspunkt nedrives som led i den videre udvikling af området. Samtidig skal et open call undersøge, om eksterne aktører ser muligheder for ny anvendelse af de to siloer.
Borgmester Bo Hansen peger på, at den aktuelle beslutning handler om at finde en balance mellem bevaring og fremtidig udvikling:
“Østre Kaj betyder meget for mange, og derfor har det ikke været en enkel beslutning. Vi har lagt vægt på at bevare en vigtig del af havnens historie og identitet – og samtidig skabe mulighed for, at området kan udvikle sig videre” – Bo Hansen, borgmester i Svendborg Kommune
Kommunen har i 2025 fået gennemført en samlet undersøgelse af bygningernes tekniske tilstand, kulturhistoriske værdi samt de miljømæssige forhold. Undersøgelsen peger på, at 1901-bygningen spiller en væsentlig rolle i fortællingen om den gamle industrihavn og udviklingen inden for korn- og foderstofbranchen på danske havne.
Samtidig viser undersøgelsen, at særligt den røde silo er i meget dårlig stand, og at begge siloer er teknisk og økonomisk vanskelige at omdanne til nye formål. Tomme bygninger vil samtidig medføre betydelige drifts- og vedligeholdelsesudgifter.
Open call for nye muligheder for siloer
Som næste skridt vil kommunen igangsætte et såkaldt open call, hvor interesserede aktører, herunder udviklere og investorer, får mulighed for at byde ind med forslag til ny anvendelse af de to siloer.
Open call’et skal give eksterne aktører mulighed for at tilkendegive interesse for fremtidig anvendelse og drift af de to siloer. Kommunen lægger vægt på, at forslag bygger på et realistisk grundlag både økonomisk og driftsmæssigt, og at de kan realiseres uden kommunal medfinansiering.
Parallelt med open call-processen vil kommunen arbejde videre med forslag til en ny lokalplan, der skal fastlægge rammerne for den konkrete udvikling af området. Planen er desuden at gennemføre et borgermøde efter sommerferien.
Mere information om open call forventes offentliggjort på kommunens hjemmeside inden sommerferien.
Resultaterne af open call’et og arbejdet med en lokalplan vil danne grundlag for de næste skridt i omdannelsen af Østre Kaj.

