Ansvarshavende chefredaktør.
Cand.scient.pol. Kommunalbestyrelsesmedlem i Svendborg Kommune 2019-2025. Næstformand for Det Konservative Folkeparti i Svendborg.
Flere historiske bygninger på Østre Kajgade på Svendborg Havn skal rives ned. Det har et flertal i Plan- og Lokalsamfundsudvalget og senere i Teknik- og Miljøudvalget indstillet, at kommunen skal arbejde videre med. Den endelige beslutning skal dog træffes i kommunalbestyrelsen. Men inden da, skal sagen også en tur forbi økonomiudvalget – hvilket den skal på tirsdag.
Min første tanke da jeg læste dagsordenspunktet i Plan- og Lokalsamfundsudvalget, hvor sagen kom på først, var at tage en tur ned på Østre Kaj for at se bygningerne og tage et billede til denne artikel. Lige ved siden af, var byggeriet af det nye UCL-campus godt i gang. Det sted som skal huse uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og i filmproduktionsledelse.
Her blev det meget synligt for mig, hvor stor en transformation den del af Svendborg Havn er i gang med. Uddannelsesinstitutioner er på vej og gamle markante havnebygninger er på vej væk.
Selvom der ikke har været enighed i udvalgene om, hvilke bygninger der skal nedrives og hvilke der skal bevares, er det min vurdering at der kommer til at være et sikkert flertal i både økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen for indstillingen fra udvalgene.
Tre forskellige ejendomme
De bygninger, som der har været til politisk behandling, befinder sig på adresserne Østre Kajgade 11-13, 15 og 23-25. Det drejer sig om disse tre bygninger, som har været igennem en bygningsundersøgelse for at vurdere blandt andet den kulturhistoriske værdi, bygningernes tilstand og de økonomiske omkostninger ved bevaring.
1901-bygningen, Østre Kajgade 15. Indstillet til bevaring
Gammelt pakhus fra 1901. Den vurderes til at have høj bevaringsværdi, med den begrundelse at den er væsentlig for at bevare udtrykket fra den gamle industrihavn. Bygningen har fået en SAVE-vurdering på 2, som er en skala, der går fra 1-9 med henblik på at vurdere bevaringsværdi. På skalaen er 1 den højeste bevaringsværdi og 9 den laveste.
Den hvide silo, Østre Kajgade 11 og 13. Indstillet til nedrivning
Måske den markanteste bygning på Østre Havn, i hvert fald ifølge bygningsundersøgelsen, som beskriver den hvide silo til at have høj bevaringsværdi. Faktisk går undersøgelsen så langt som at skrive:
“Tilsammen udgør de den mest karakteristiske bygning på Østre Havn og dette samlede bygningsmiljø er afgørende for havnens og Østre Havns nuværende profil.”
I citatet henvises der til flere enheder, hvilket skyldes at den hvide silo faktisk består af to pakhuse, som er opført på hvert deres tidspunkt. Nemlig 1960 og 1978. Dog går SAVE-vurderingen ikke længere op end til 4, hvilket dog stadig er en middelhøj vurdering. Det skyldes ifølge bygningsundersøgelsen, at lignende bygninger findes mange steder og derfor ikke som sådan er noget unikt.

Den røde silo, Østre Kajgade 23 og 25. Indstillet til nedrivning
Vurderes til at have en rimelig bevaringsværdi. Dog har den røde silo på adressen Østre Kajgade 25 en bevaringsværdi i den høje ende, med en SAVE-vurdering på 3. Derimod har det mindre pakhus på Østre Kajgade 23 en lavere bevaringsværdi, med en vurdering et trin længere nede på 4.
Samlet set vurderes bygningerne til at være i dårlig stand samt være dyre og besværlige at vedligeholde. Det er den eneste ejendom, som alle partier i udvalgene har været enige om at indstille til nedrivning.
Venstre vil rive det hele ned. Enhedslisten vil bevare mere. Ingen af dem fik deres vilje.
I sagsfremstillingen til den politiske behandling, havde embedsværket fremlagt en række scenarier, hvilket gav anledning til en god del afstemninger på udvalgsmøderne.
Scenarie 1: Nedrivning af alle bygninger.
Scenarie 2: Den røde silo og den hvide silo nedrives. 1901-bygningen bevares.
Scenarie 3: Den røde silo nedrives. Den hvide silo og 1901-bygningen bevares.
Her placerede Venstre og Enhedslisten sig på hver deres yderpunkter. Venstre ville rive alle bygningerne ned og stemte som eneste parti for scenarie 1. Enhedslisten ville derimod bevare det meste (undtagen den røde silo), og har som eneste parti holdt fast i scenarie 3.
Alle andre partier har tilsluttet sig scenarie 2 og dermed tegner der sig et solidt flertal for den løsning. Derudover er der tilføjet en vigtig detalje til indstillingen, som vedrører den hvide silo.
Der er nemlig vedtaget et ‘open call’ på bygningerne frem til d. 1. november, hvilket betyder at investorer kan byde ind på at overtage bygningerne uden kommunal medfinansiering. Dermed er der en dør på klem for, at den hvide eller den røde silo kan bevares. Det er dog værd at bemærke, at embedsværkets indstilling har været, at ‘open call’ skulle løbe frem til d. 1. december.
Analyse: Beslutningen holder hele vejen forbi Kommunalbestyrelsen
På tirsdag d. 19/5 skal indstillingen fra flertallet i Plan- og Lokalsamfundsudvalget samt Teknik- og Miljøudvalget til behandling i Økonomiudvalget. Derefter skal sagen til sidst vedtages i Kommunalbestyrelsen. Dagsordenen til næste møde er ikke offentliggjort endnu, men det er ikke utænkeligt at det bliver på kommunalbestyrelsesmødet d. 26/5, hvis indstillingen fremsendes fra økonomiudvalget – hvilket den med al sandsynlighed gør. Dog med den bemærkning, at der er ændret en deadline på ‘open call’ til 1. november, hvilket gør at sagens endelig afklaring er udskudt et halvt års tid.
Flertallet fra Plan- og Lokalsamfundsudvalget, som har vedtaget scenarie 2 og ‘open call’, udgør med Socialdemokratiet, Konservative, Liberal Alliance og Socialistisk Folkeparti et solidt flertal. I Teknik- og Miljøudvalget var også Danmarksdemokraterne, som ikke har plads i Plan- og Lokalsamfundsudvalget, med på scenarie 2.
Hvis man omregner de partiers mandater til deres fordeling i Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen, skal der gå meget galt med partidisciplinen, hvis ikke flertallet skal holde. Selv Venstre, som ellers har været tilhænger af scenarie 1, vil næppe blokere for en vedtagelse af scenarie 2, hvis det endelig skulle komme dertil, da det trods alt er et scenarie der er tættere på deres ønske om nedrivning af alle bygninger, end scenarie 3 er.
Dermed ser beslutningen ud til at holde hele vejen gennem den politiske proces og det eneste, der kan redde den hvide silo, ser ud til at være en investor der har kapital nok og lyst til, at byde ind på bygningen inden deadline på open call d. 1. november.

