Rådhussalen inden kommunalbestyrelsesmødet d. 24/2.
Ansvarshavende chefredaktør.
Cand.scient.pol. Kommunalbestyrelsesmedlem i Svendborg Kommune 2019-2025. Næstformand for Det Konservative Folkeparti i Svendborg.
Svendborg Kommune har fået en gave fra regeringen. Kommunen har nemlig fået tildelt 1,1 mio. kr. til budgettet i 2026, fordi kommunen er en af de kommuner, der opfører mest vedvarende energi (VE). En ordning der fortsætter frem til 2035, hvor regeringen hvert år vil fordele 200 mio. kr. mellem de kommuner, som går længst i opstillingen af VE-anlæg.
Men hvem skal have gavn af midlerne? Det har der været uenighed om i de politiske udvalg, men det ser også ud til, at der er opnået enighed for 2026 inden at sagen skal afgøres i kommunalbestyrelsen i morgen, tirsdag.
Ville sende penge til lokalrådene
Administrationen har indstillet at midlerne reserveres til VE-projekter. Helt konkret gennem en landskabkarakteranalyse og ekstern miljørådgivning. Den prioritering har Socialdemokratiet ikke være enig i, hvorfor de har fremsat et ændringsforslag i både Plan- og Lokalsamfundsudvalget og i Teknik- og Miljøudvalget.
En af dem er Søren Kongegaard (S), der sidder i Teknik- og Miljøudvalget og har været med til at foreslå, at pengene skal ud til fordeling i kommunens lokalråd.

Hvorfor er det her vigtigt for jer?
“Pengene skal ud og leve blandt borgerne. Der skal være noget synligt, som kan skabe glæde. Borgerne skal kunne se, at de har fået noget for VE-projekterne. Det er også det, der er hensigten med, at vi har fået de her midler,” siger Søren Kongegaard (S) og henviser til at regeringens landdistriktsudspil fra 2024 “Sammenhæng og balance”, som midlerne udspringer fra, bl.a. indeholder følgende tekst: “Det er i hele Danmarks interesse, at de områder af landet, der forbruger den grønne energi, understøtter de områder, der producerer den.”
Er det hvert år, I tænker midlerne skal fordeles sådan?
“Vi har stillet forslaget i år, men er stemt ned og går derfor med til beslutningen for 2026. Vi får midler tilført igen næste år, så der vil vores udgangspunkt være det samme. Altså at vi gerne vil bruge pengene på noget andet. Næste år håber vi at få opbakning, men vil også være lydhøre for andre gode idéer.”
Giver det ikke mening at bruge midlerne på det, som de er blevet tildelt på baggrund af?
“Pengene er jo ikke bundet til noget. Vi har ikke noget imod at bruge midlerne til VE, men vi har også andre ønsker.”
Flertal holder fast
Socialdemokratiets forslag blev stemt ned i både Plan- og Lokalsamundsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, hvor samtlige andre partier valgte at følge administrationens indstilling om at afsætte midlerne til landskabskarakteranalyse og miljørådgivning. Dog med de justeringer, at beslutningen om at tildele midler til arbejdet med VE, ikke skal være målrettet et bestemt område og at beslutningen med at tildele midler til dette kun gælder for 2026. Dermed skal der træffes en ny politisk beslutning om fordeling af midlerne, når der tildeles midler for 2027.
Arne Ebsen (SF) er formand for Plan- og Lokalsamfundudvalget, som er det udvalg der har haft den første behandling af sagen. Han er tilfreds med, at midlerne er tildelt VE-formål i 2026.

Hvad kan I få ud af landskabskarakteranalyserne og miljørådgivningen?
“Der er forhold, der skal afdækkes, hvis vi ønsker at lave VE-anlæg nu og fremover. Blandt andet hvor de kan placeres. Det kan både være Stenstrup-Lunde projektet, men også andre steder.”
Kan man ikke klare sig uden? Hvad vil konsekvensen være?
“Så skulle vi finde dem på et andet tidspunkt. De (Socialdemokratiet red.) har nok haft en forestilling om, at pengene skulle ud og arbejde.”
Arne Ebsen (SF) påpeger også, at man er nået til enighed blandt alle partier om, at vige bort fra det punkt i indstillingen, som omhandler at binde fremtidige beløb i en pulje til VE-formål. Dermed er det kun i 2026 at pengene afsættes til VE-formål, men i årene fremover skal midlerne fremlægges til politisk prioritering.
Vil du holde fast i på længere sigt, at der skal være sammenhæng til VE?
“Det er svært at foruddiskontere, hvad der bliver af midler. Men der afkastes også midler til den grønne pulje, som kan anvendes til lignende naturprojekter.“
Hvad sker der nu?
I morgen skal sagen behandles i Kommunalbestyrelsen, hvor sagen er videresendt fra økonomiudvalget med fagudvalgenes bemærkninger – altså med de beslutninger, som der er truffet om at tildele midlerne til VE-formål. Hvis beslutningerne derfra holder, så er midlerne for 2026 afgjort, men der er også lagt op til en ny politisk debat, når midlerne for 2027 skal fordeles.

