Dansk-Tyrkisk Kulturforening har lige nu hjemme på Nyborgvej 117 (til venstre), men vil gerne erhverve sig Ørbækvej 1 (til højre). Moskéen ligger om bagved.
Ansvarshavende chefredaktør.
Cand.scient.pol. Kommunalbestyrelsesmedlem i Svendborg Kommune 2019-2025. Næstformand for Det Konservative Folkeparti i Svendborg.
Politikerne i Svendborg Kommunalbestyrelse kan se frem til det sædvanlige rul af udvalgsmøder efter påsken, hvor der er en række spændende sager på dagsordenerne. Vi har lavet et overblik over nogle dem her.
Forening bag moské på Nyborgvej vil udvide
I Plan- og Lokalsamfundsudvalget skal de forholde sig til, at Dansk-Tyrkisk Kulturforening som driver moskéen på Nyborgvej 177, vil udvide med den gamle køreskole på Ørbækvej 1. Derudover anbefaler administrationen, at bygningen der bruges til moské gives tilladelse til anvendelse til religiøse formål.
Ifølge sagsfremstillingen, som politikerne skal forholde sig til, har Dansk-Tyrkisk Kulturforening oplevet et stigende medlemstal siden stiftelsen i år 1991. Foreningen oplever også et stigende behov for mere plads til foreningens aktiviteter, hvorfor foreningen har ansøgt Svendborg Kommune om at kunne bruge Ørbækvej 1 til foreningsformål, hvis de køber ejendommen.
Stort pendul over Centrumpladsen
Foreningen ‘Det svinger i Svendborg’ vil sætte fokus på astronomi. Blandt andet ved at placere et pendul med en stor jernkugle på 600 kilogram over den runde parkeringsplads på Centrumpladsen. Kultur- og Fritidsudvalget bliver orienteret om hele projektet, som tilbage i år 2020 har fået økonomisk tilskud fra kommunen. Den her gang er der dog kun tale om en orienteringssag og dermed skal der ikke træffes en formel beslutning på det kommende møde.
Grønlandsk venskabsby
Et andet punkt på dagsordenen i Kultur- og Fritidsudvalget er venskabsbysamarbejdet mellem Svendborg Kommune og den grønlandske kommune Aasiaat. Der har været et formaliseret samarbejde siden 1997, men der har eksisteret venskabelige relationer siden 1940’erne. Udvalget skal nu drøfte om og hvordan dette samarbejde skal udvikle sig.
Omdannelse af det gamle SIMAC til nyt blandet boligområde
Efter at de studerende på SIMAC er flyttet ned på havnen, står de gamle bygninger på Graaesvej tomme. Det kan ændre sig med en ny lokalplan, som Plan- og Lokalsamfundsudvalget skal tage stilling til. Forslaget indebærer blandt andet, at området kan benyttes til helårsbeboelse samt kontor- og serviceerhverv.

Plan B for byrummet ved det nye UCL
I 2023 blev det besluttet, at spare på byrummet omkring det nye UCL på Nordre Kaj, da projektet så ud til at blive dyrere end planlagt. På grund af en stram tidsplan, hvor der ikke nødvendigvis er tid til politiske behandlinger af alle sager, har administrationen bedt politikerne i Teknik- og Miljøudvalget om mandat til at vælge elementer af byrummet fra, hvis det bliver nødvendigt for at overholde budgettet.
Samlet set udgør de forslåede besparelser 1,61 millioner kroner og er sat op i følgende prioriterede rækkefølge:
- Asfalt i stedet for in-situ beton – 0,50 mio. kr.
- Standard belysningsmateriel – 0,05 mio. kr.
- Asfalt i stedet for brostensbelægning – 0,56 mio. kr.
- Beplantning udgår – 0,50 mio. kr.
Om det rent faktisk ender sådan, er op til Teknik- og Miljøudvalget på torsdag.
To nye medarbejdere til ny fælles indgang
Direktionen har indstillet til Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, at der findes 2,3 millioner kroner til to nye medarbejdere i to år. Det skal ske ved at der udarbejdes et budgettema, som kan indgå i Svendborg Kommunes budgetforhandlinger for 2027.
De to nye medarbejdere skal arbejde i en ny fælles indgang på Nannasvej, som skal varetage det sociale område. Det skal især være målrettet kortere og forebyggende forløb, som kan igangsættes uden visitation. Formålet er at hjælpe borgere med lette eller begyndende sociale udfordringer, så disse ikke forværres. Ifølge sagsfremstillingen betyder det også, at socialafdelingen kommer til at arbejde med en ny målgruppe, som de ikke har haft før.

